Uveljavljanje garancije in skrite napake
Vsaka storitev, ki je bila opravljena, tudi storitve gradbenih in obrtniških del, ima po zakonu 1 leto garancije in 2 leti jamstva ne glede na to, kakšno pogodbo ste sklenili. To pomeni, da vam je obrtnik ali gradbenik dolžan v osmih (8) dneh odgovoriti na pisno pritožbo za stvarno napako. Tudi če z njim niste sklenili pogodbe, je dolžan napako popraviti.
Zakonska zaščita za dobro opravljena gradbena ali obrtniška dela pa je seveda zelo kratka glede na to, da bomo v hiši ali stanovanju živeli vso življenje. Iz tega stališča je zelo pomembno, da izvajalec garancijo navede v pogodbi ali splošnih pogojih. V posebnih gradbenih uzancih (81. člen) in tudi v rumeni knjigi pogodb FIDIC priporočila narekujejo, da je za solidnost gradnje projektant ali izvajalec dolžan jamčiti 10 let od prevzema objekta. Za krovske storitve, fasaderske storitve in druga izvajalska dela, kjer se vgrajujejo trajni elementi, izvajalci po navadi nudijo 10 letno garancijo.
Da boste z delom zadovoljni, že na začetku pridobite več ponudb in jih primerjajte. Pri primerjavi ponudb je potrebno upoštevati vse bistvene elemente ponudbe.
Največja napaka je, da smo v pogodbi pozorni samo na ceno. Morda je tisti trenutek najnižja cena za gradbena ali obrtniška dela res najpomembnejši dejavnik za vas, vendar je potrebno pregledati tudi pogodbeni rok začetka dela, pregledati ali so v pogodbi mesečne obračunske situacije ali enkratni znesek. Preglejte tudi reference izvajalca, njegova priporočila in preverite, če so navedene pogodbene kazni. Predvsem se pozanimajte tudi, kaka je garancija vašega izbranega izvajalca.
Z izvajalcem sklenite pogodbo v kateri boste opredelili vse bistvene elemente: obseg dela, cene, rok izvedbe in predvsem garancijo na opravljeno delo in rok za odpravo morebitnih napak. Dostikrat je namreč glavnina dela opravljena v roku, na odpravo manjših pomanjkljivosti pa lahko nato čakamo zelo dolgo. Pred tem se lahko zaščitite s pogodbo.Za opravljeno storitev je izvajalec dolžan izdati račun, ki je dovolj razčlenjen, da lahko preverite njegovo pravilnost glede količine in kakovosti storitve.
Kaj pa narediti, če pride do napake, ko recimo odstopi parket, odpadejo ploščice ali poči mavčno-kartonska plošča? Če je bila storitev opravljena nepravilno ali v nasprotju z dogovorom, lahko glede na naravo storitve izbirate med naslednjimi zahtevami. Prva možnost je, da mora izvajalec odpraviti pomanjkljivosti ali storitev opraviti ponovno. Naslednja možnost je da vrne del plačanega zneska v sorazmerju s pomanjkljivostjo storitve. Zadnja možnost, ki pride v poštev pri redkih primerih je, da izvajalec vrne plačani znesek.
Opozoriti je treba na to, da pred izbiro izvajalca in pričetkom del vedno zahtevajte predračun. V primeru, da izvajalec izda predračun z izrecnim jamstvom, lahko zahteva večje plačilo le v izjemnih primerih. Če pa vam izvajalec izda predračun brez izrecnega jamstva, vas mora izvajalec takoj, ko ugotovi, da bo predračun prekoračen, obvestiti o tem.